Nye indlæg

Fejl 1 i kærlighedslivet: Du lader andre bestemme (ubevidst)

FEJLEN

I dag vil jeg fortælle dig om den største fejl, rigtig mange begår i kærlighedslivet, ja i det hele taget i relationer. Og hvad der skal til for at holde op med at gøre den fejl!

Hvis du begår fejlen, er du nemlig ikke alene. De fleste jeg møder, gør det.

Det, som går galt for mange, er at de lader andre bestemme over deres følelser, indre tilstand og ydre handlinger.

Ikke med vilje, men helt ubevidst. Automatpiloten, kalder jeg den, tager over og skaber indre uro og tit også ydre uro.

INTRO

Jeg er Connie Kragelund og jeg hjælper mennesker med at få det kærlighedsliv, de drømmer om. Og uddanner andre i at gøre det samme. Om få dage har jeg faktisk 26-års jubilæum <3

INDHOLD

Eksempel: Ida har været på 1. date et par timer i går aftes med en dejlig mand, hun godt kunne tænke sig at møde igen. Men hun hører INTET fra ham! Ida ringer og snakker med veninder og venner, for hun er ved at gå ud af sit gode skind. Hun fortæller dem at hun synes, det gik godt og han virkede interesseret, men han kan da ikke være bekendt at vente SÅ længe med at skrive bare et par ord.

Ida kan næsten ikke være i sig selv og er liiiige ved at skrive til ham, men så husker hun, at hun har set på YouTube, at det er bedst at give plads til at manden rækker ud. Så hun ringer i stedet  for til endnu en veninde.

Da dagen er omme, er hun tudefærdig. Vred på ham, at han bare lader hende stege og ærgerlig på sig selv over, at hun måske snakkede liiiidt for meget på daten, fordi hun var nervøs.

Det er helt ulideligt at være Ida i den situation. Alle de følelser og tanker og ikke mindst URO i hendes nervesystem! Det gør ondt i maven og den indre uro summer i hele kroppen.

Lidt firkantet sagt, så lader hun ubevidst HAM bestemme, hvordan hun har det her. Det, der går i gang, er hendes ambivalente tilknytningsmønster. Det er en gammel prægning eller historie, om du vil. HAN udløste det, men reaktionen foregår inde i Ida.

Hvis Ida havde været mere trygt tilknyttet, havde hun tænkt på den hyggelige aften, og spurgt sig selv, om HUN havde lyst til at lære ham mere at kende. Hvis hun havde det, ville hun have glædet sig til, at han sikkert skrev, når han fik tid. Han havde jo fortalt, at han havde susende travlt på sit arbejde pga en deadline. Hvis han ikke havde skrevet til hende indenfor de næste par dage, ville hun have sendt ham en kort besked ala Hej, jeg nød dit selskab i tirsdags. Det, du fortalte om surfskiing, lød spændende. Det vil jeg gerne opleve dig fortælle mere om. Kh. Ida

For jo danske mænd synes det er rart, hvis kvinden også kan tage initiativ. Det de ikke kan lide, det er, hvis kvinden forfølger dem energetisk. Det kan vi kvinder heller ikke lide, hvis mænd gør! Her er ingen kønsforskel!

TILKNYTNINGMØNSTRE OG DE INDRE ARBEJDSMODELLER

Når vi lader andre bestemme over vore følelser, indre tilstand og ydre handlinger, sker det typisk helt ubevidst og ud fra ens indre arbejdsmodeller. Disse er den måde, som vi opfatter andre og os selv på, og hvordan vi herfra håndterer situationen.

Eller vi kunne sige, at det er de briller, vi har på og de reaktioner vi så har på det der kommer igennem brillerne. Hvis brillerne er grønne, opfatter vi verden grønt, hvis de er orange, opfatter vi verden orange.

Vore arbejdsmodeller er dannet tidligt i vores barndom i samspil med vore omsorgspersoner, typisk mor og far. Men de påvirkes i positiv eller negativ retning gennem hele livet. Vi er altså ikke dømt til for evigt at have de samme ubevidste arbejdsmodeller eller tilknytningsmønstre, som de hedder.

Mennesker, med det man kalder ambivalent tilknytningsform, er særlig udsat for, at andre bestemmer over deres følelser, indre tilstand og ydre handlinger. Ambivalent tilknytningsform er et af de 4 tilknytningsmønstre, og de har en tendens til at blive overoptaget af den anden og glemme sig selv.

Det fortæller jeg meget mere om på mit webinar, som du kan tilmelde dig her >>

HVAD KAN MAN GØRE?

Disse ubevidste prægninger, automatpiloter eller tilknytningsmønstre – kært barn har mange navne – kan i en vis udstrækning håndteres ved at lægge et bevidst VALG ind mellem påvirkning og reaktion.

Eksempelvis kunne Ida have spurgt sig selv: Hvad vil JEG ift. Ham? Eller Hvilke gode grunde kunne han have til ikke at svare så hurtigt, som jeg ønsker? Hvordan kan jeg være kærlig mod mig selv, uanset om han skriver eller ej?

Eller hun kunne have besluttet sig for at fokusere på noget andet, selvom det nok ville være svært for hende. Men stoppe tanken lige så snart den nærmede sig…lave noget fysisk eller læse noget, kan nogle gange være hjælpsomt for at få nervesystemet til at lande.

Hvis det ambivalente mønster har godt fat i Ida, vil hun ha’ glæde af metoder til generelt at lande nervesystemet eksempelvis vandtankøvelsen, der ligger på min anden blog, og metoder til at komme mere ind i tryg tilknytning og også få helet nogle af de mere konkrete hændelser fra barndommen, som har været med til at danne mønsteret.

Hvis du skulle huske bare én enkelt lille ting fra i dag, du kan gå i gang med at gøre med det samme, så er det denne. Skriv den lige ned:

Mange gange dagligt – nemlig hver gang, der er noget du er ved at reagere på enten pga andre eller din egen indre dommer – så Sig til dig selv: Jeg vælger at…

Hæng gerne gule post-it sedler rundt om i dit hjem og på dit arbejde, hvor der står Jeg vælger at… så du husker det. Jeg hang eksempelvis også en i køleskabet!

Så træner du den muskel at lægge et aktivt valg ind, så andre ikke kommer til at bestemme så meget over dig😉

Det stammer fra Stephen Coveys bog 7 gode vaner

Hvis det ikke er nok til at give dig – eller dine klienter – indre ro, så lad mig hjælpe dig endnu mere på webinaret Sådan bliver kærlighedslivet lettere med de 4 tilknytningsmønstre

Vi mennesker er flokdyr, og det vigtigste for os – på det instinktive niveau – er at være en del af flokken og samtidig have en kærlighedspartner.

MERE GRATIS HJÆLP:

Hvis du vil have mere af min hjælp, så deltag på Sådan bliver kærlighedslivet lettere med de 4 tilknytningsmønstre, mit webinar. Det er helt gratis, koster kun din e-mailadresse 😉

Q&A

Lad mig høre, hvad du har af spørgsmål til dette her – eller kommentarer. Skriv i kommentarfeltet. Så skal jeg svare ud det omfang, det er muligt for mig.

  1. Tryg tilknytningsform Skriv et svar
  2. Kæresterejsen Skriv et svar
  3. Brug af støttende berøring Skriv et svar
  4. 25 års jubilæums webinar Skriv et svar