Den trygge tilknytningsform, tilknytningsmønstre, relationer

Single eller i parforhold –  kærlighed og relationer styres af dine tilknytningsmønstre

Tilknytningsmønstre er forskellige måder, som vi mennesker forholder os til kærligheden og til andre mennesker på. Det er de automatiske måder, vi opfører os på i forhold til en kæreste. Det er i det hele taget, de måder vi reagerer, føler og tænker overfor andre. Men tilknytningsmønstre er meget mere – det er også de måder, vi tolker andres opførsel overfor os selv på!

Tilknytningsmønstrene er aktive ikke kun i en kærlighedsrelation, men generelt i forhold til andre mennesker: familie, venner, kollegaer, chefer osv. Vore tilknytningsmønstre består  af primært ubevidste overbevisninger samt automatiske tanker, følelser og handlinger.

Du finder en video lidt længere nede på denne side, hvor du bliver guidet ind i Tryg Tilknytning.

Bowlby (engelsk psykolog) “opfandt” tilknytningsteorien midt i sidste århundrede & Anthtswort (amerikansk udviklingspsykolog var Bowlby’s elev) verificerede denne med studier af børn og deres mødre. Senere har Daniel Siegel (amerikansk psykolog), Diane Poole Heller (amerikans gestalt og SE terapeut), Sarah Daniel (dansk psykolog og adjunk på Københavns universitet) og mange andre forsket i og videre udviklet tilknytningsteorien. De 4 tilknytningsmønstre og brug af denne viden vinder mere og mere indpas både på universiteter rundt om i verden, hvor man forsker i disse – og ude i “marken”, hvor psykologer og psykoterapeuter bruger denne nye viden til gavn for klienterne.  

De 4 tilknytningsmønstre er:

  • Den Trygge
  • Den Undvigende
  • Den Ambivalent/nervøse
  • Den Disorganiserede

Langt de fleste af os har elementer fra alle disse 4 tilknytningsmønstre. Til gengæld har vi yderst sjældent alle tegn/symptomer fra ét tilknytningsmønster. Det er altså ikke enten den ene eller den anden – men en gradbøjning!

Tryg tilknytningsform er den konstruktive – og basalt set den platform, hvorfra vi reelt kan opleve kærlighed! De 3 andre tilknytningsmønstre vil på forskellig vis ”stikke en kæp i hjulet” for kærligheden! De er nemlig ubevidste forsvars-reaktioner.

Den Undvigende, Den Ambivalente/nervøse og Den Desorganiserede tilknytningsform er oprindelig dannet som forsvar mod mangel på tryghed – i form af kærlighed, nærvær og indlevelse fra vores mor og far, som vi havde brug for som barn. Disse forsvar hjalp os med at overleve dengang. Desværre er de præcis de samme reaktioner, som i vore voksne liv nu kan spænde ben for, at vi får kærligheden til at lykkes.

Den trygge tilknytningsform er den naturlige, sunde måde at forholde sig til andre på – i særdeleshed en (potentiel) kærlighedspartner. Men også alle mulige andre mennesker i dit liv.

Ca 55% af os har udpræget tryg tilknytning, og der skal såmænd bare omkring 30% “attunement” fra forældre til at opbygge en god tryg tilknytning hos barnet. Attunement er, at forælderen er åben overfor barnet signaler, følelser og behov.

Den trygge tilknytning ligger nemlig indbygget i vore gener, vores arvemateriale. Vi er designet med denne – den er den naturlige. Det er altså ikke en, som du skal udvikle og lære at bruge. Kærlighedsevnerne ER der allerede. Men ofte skal de genfindes, fordi livets større og mindre knubs og traumer (choktraumer) har lagt sig som beskyttelseslag udenpå den.

Der er 3 veje at styrke din trygge tilknytningsform, som kan bruges parallelt:

  1. Rydde op og ud i de knubs, der måtte ligge udenpå Den trygge tilknytning. Altså hele de 3 andre tilknytningsformer/kærlighedstyper, du kan have
  2. Fokusere på og dyrke alt, hvad du allerede har (oplevet) af tryg tilknytning = de relationer, som har været eller stadig er i dit liv, hvor der er/har været elementer at varme, nærhed, kærlighed og i det hele taget noget du kunne regne med på den gode måde. Det kan være en kæreste, men også forældre, bedsteforældre, venner, lærere, venners forældre, naboer, kollegaer, chefer – ja sågar et dyr eller naturen eller Gud/noget spirituelt
  3. Lande nervesystemet eksempelvis yoga, meditation, vandtanksøvelsen, høre musik, der beroliger, gå en tur i skoven, vejrtræknings øvelser, rolig berøring mm.

I følgende video fra KærlighedsCoach uddannelsen bliver du guidet til kontakt med den trygge tilknytning og dermed til at styrke denne. I enkelte tilfælde kan man opleve, at der kommer negative følelser op så som savn, ked-af-dethed, vrede eller lignende. Du kan altid åbne øjnene og evt. rejse dig op og gå lidt rundt. Giv følelserne lov til at være der, i det omfang du kan.
God fornøjelse 😉

Hvad kendetegner den trygge tilknytningsform?

  • Basal tryghed i forhold til dig selv og andre
  • Tilfredsstillende relationer til både mænd og kvinder
  • Realistisk optimisme
  • Tilfredsstillende seksuelt forhold
  • Nemt ved at komme i balance/hvile i dig selv igen ovenpå udfordrende situationer, også i forhold til andre
  • Du går ind og ud af kontakten i en naturlig rytme
  • Sund balance mellem din opmærksomhed på dig selv og den anden
  • God indlevelsesevne
  • Forbliver nærværende i kontakten
  • Opmærksom på, når noget er galt i kontakten
  • Kan sørge for at reparere relationen, når det er nødvendigt – eller modtage den andens initiativ på at gøre tingene godt igen
  • Sætter ord på problemerne og tager konflikterne i forholdet, når det er påkrævet
  • Affinder dig ikke med dårlige situationer og ved, at du fortjener at blive behandlet ordentligt
  • Klar over dine behov og udtrykker dem direkte
  • God kropskontakt også når du er i kontakten med andre
  • Du er i stor udstrækning den sammen, uanset om din partner (eller andre) er i sammen rum
  • Tænker, føler og udtrykker sig 80% af tiden positivt om din partner
  • Godt selvværd – og er respektfuld overfor andre
  • Ikke bange for at være alene
  • Medfølelse med dig selv eller andre, når der er lidelse
  • Reagerer modent i forhold. Lader dig ikke overmande af følelser, fornuft eller instinktive reaktioner
  • Kan forlade et usundt forhold

Den trygge tilknytning og selvværdet

Som du kan se ud af ovenstående liste over tegn på tryg tilknytning, så hviler man godt og sundt i sig selv og har selvværd – jo mere tryg tilknytning, man har. På alle måder er livet lettere, sjovere og mere lykkeligt, desto mere du er i din trygge tilknytning.

Det er derfor jeg både arbejder med kærlighedslivet og selvværdet: Fordi “roden” er den trygge tilknytningsform.

Den trygge tilknytning og kærlighedslivet

Det er i den trygge tilknytning, du reelt kan opleve kærlighed. Det er her du kan være dig selv, helt som du er. Det er her andre finder dig attraktiv. Og det er her, du kan takle udfordrende situationer med andre mennesker roligt og i balance. Og skulle du miste fodfæstet, finder du hurtigt tilbage igen.

Det er i den trygge tilknytning du er nærværende og kan give dig hen. Det er også her, hvor du er god til at tage imod og være i livets flow. Her, hvor du ikke behøver at kæmpe så vældig meget.

Det er i den trygge tilknytning du ved, at kærligheden er her lige nu også for dig. Hvis du er single og møder en potentiel kæreste, ja så går det nærmest af sig selv, at I kommer nærmere hinanden og udvikler forholdet til at blive et kæreste forhold.

Hvis du er i et forhold, så vil I være gode til at være kærlige, nærværende og glade overfor hinanden.

På Relation&TilknytningsCoach/Terapeut uddannelsen får du blandt andet metoder til at udvikle Den trygge tilknytningsform både hos andre og naturligvis hos dig selv.

23 tanker om "Den trygge tilknytningsform, tilknytningsmønstre, relationer"

  1. Pingback: Fejl 1 i kærlighedslivet: Du lader andre bestemme (ubevidst)

  2. Pingback: Tryg tilknytningsform

  3. Fantastisk godt skrevet! Du ramte mig lige i Solar Plexus… ja, jeg fik nærmest åndenød af oprigtigheden, forståelsen…. glæden ved det!
    Du er en meget dygtig pige og jeg glæder mig til at høre mere.

  4. 2. del af denne serie, nemlig webinaret, får du et link til i 3 dage efter, du har tilmeldt dig serien

    God fornøjelse 😉

  5. Har lidt svært ved at overskue materialet. Har fået en pdf-fil om tilknytning via tilmelding til nyhedsbrevet. Men leder nu efter 2 videofiler du nævner i veljomstmailen. Uden større Held. Skal jeg tilmelde mig igen for at få de lydfiler du her nævner.
    bortset fra det vil jeg gerne takke dig for din uegennyttige vilje til at dele din viden. Det er en gave til alle os der roder lidt m kærligheden. Og der er så meget konkret viden som virkelig kan bruges.

  6. Hej Ilisabeth
    Du skal lige afmelde dig, før du kan tilmelde dig igen 😉
    Det kan du gøre, hvis du har et af nyhedsbrevene. Der er afmelde-knappen nederst i mailen
    God fornøjelse
    Connie

  7. He,j jeg tænkte lige præcis på dette at være tryg specielt i et forhold.
    Så det kom som bestilt.

    Tak for det

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.