Når OFFER sluger din kærlighed, livsglæde og -energi

Når OFFER sluger din kærlighed, livsglæde og -energi

Sidst fortalte jeg dig om, hvis du lader andre bestemme over dig – nemlig dine følelser, humør og handlinger.

I dag vil jeg fortælle dig om en fælde, der også er rigtig mange, der falder i kærlighedslivet – ja i det hele taget i deres liv. OG hvad der skal til for at holde op med at falde i den fælde!

Hvis du eller måske dine klienter gør det, er I langt fra alene. Det sker for rigtig mange jeg møder.

Det som går galt for mange, er at de lader det at være i OFFERrollen sluge kærligheden, glæden og energien

Ikke med vilje, men igen helt ubevidst. Automatpiloten, kalder jeg den, tager over og dræner.

Offer sluger både kærligheden, glæden og livsenergien uanset om dig er dig selv eller den anden, der er i offerrollen.

EKSEMPEL

Kurt og Linda er gift på 9’ende år. De har haft gode og mindre gode perioder i deres ægteskab. Men i den senere tid er de begge blevet mere og mere frustreret. Kurt synes, at Linda ofte er efter ham og ikke respekterer ham længere. Hun brokker sig altid over ham, og han har en oplevelse af, at uanset hvad han gør, synes hun ikke, at det er godt nok eller på den rigtige måde. Hun kommer tit til at græde. Det har han givet helt op på og går, når hun gør det.

Han har ikke så meget energi i dagligdagen, som han plejede. Han sover dårligt og trækker sig, hvilket får hende til at være endnu mere efter ham.

Hun har omvendt meget stress, og er ret hektisk. En typisk feminin reaktion på et dårligt forhold.

Det er ulideligt at være både Kurt og Linda i denne situation. Begge savner kærligheden, samhørigheden og støtten, man naturligt deler med sin elskede. De venter begge på, at den ANDEN giver kærligheden. Linda forsøger at tvinge den ud af Kurt, mens Kurt bare håber på, at Linda ”bliver god igen”, og han venter derfor passivt.

Lidt firkantet sagt, så er de faktisk begge i en OFFERrolle.

Kurt har mest tendens til den undvigende og Linde er mest i den ambivalente tilknytningsform.

LØSNINGEN

Hvis mindst en af dem havde været mere tryg tilknyttet, lad os sige, det var Kurt, så havde han sagt til Linda: Lad os vende skuden her og finde tilbage til kærligheden. Det fortjener vi begge to og vore dejlige børn.

 Hvad er det, som DU dybest set har brug for fra mig? Hvordan vil du helst have, at jeg giver det til dig – hvis jeg kan. Og hvordan kan jeg ellers give dig det, hvis jeg ikke kan på de måder, du helst ville have det?

Og Linda, det jeg har brug for fra dig, er at mærke, at jeg gør en forskel for dig. At jeg kan gøre dig glad. At du smiler og griner Men også helt konkret at du udtrykker din glæde over alt det, som jeg gør for dig. At du siger anerkendende ord til mig!

Kan du høre – det ville være at tage lederskab, gå ud af offerrollen og være det man kalder for proaktiv, altså på forkant. Det er at skabe mulighed for at blive set, hørt og forstået for begge. Det føles som kærlighed, fordi det er det 😉

Det kan man, når man er i den trygge tilknytningsform.

Disse ubevidste tilknytningsmønstre, som bringer en ind i offerrollen, kan i en vis udstrækning håndteres ved at du spørger dig selv:

  • Hvad KAN jeg gøre noget ved, og
  • hvad ligger udenfor min indflydelsessfære?
    • Og så gøre noget ved det, som du kan
    • – og få hjælp til eller give slip på det, som du ikke kan gøre noget ved!

Det lyder måske for enkelt til at være hjælpsomt – men det kan være ret kraftfuldt!

Det kan jeg sige, fordi jeg selv har oplevet det og med mange af mine klienter

DEN AMBIVALENTE TILKNYTNING

Hvis det ambivalente mønster har godt fat, er det desværre sjældent nok til at komme ud af offerrollen. Der vil man have glæde af

  • metoder til generelt at lande nervesystemet eksempelvis vandtankøvelsen
  • metoder til at komme mere ind i tryg tilknytning eksempelvis tryg tilknytningsøvelse
  • helet nogle af de mere konkrete hændelser fra barndommen, som har været med til at danne mønsteret med at ryge ind i offerrollen. Vredesmeditationen er eminent til dette.

På webinaret Sådan bliver kærlighedslivet lettere med de 4 tilknytningsmønstre vil jeg vise dig hvordan man går fra offer ind i tryg tilknytning bl.a guide dig i Tryg tilknytningsøvelse.

Vredesmeditation og hvordan du kan transformere vrede til livsenergi og -glæde, vil jeg holde dig i hånden og føre dig igennem på KærlighedsCoach forløbet, så du kan opleve overskud og glæde i dit liv! – og evt. hjælpe andre med det.

Q&A

Lad mig høre, hvad du har af spørgsmål til dette her – eller kommentarer. Skriv herunder lige nu. Så skal jeg nok svare.

MERE GRATIS HJÆLP:

Hvis du vil have mere af min hjælp, så deltag på Sådan bliver kærlighedslivet lettere med de 4 tilknytningsmønstre, mit webinar. Det er helt gratis, koster kun din e-mailadresse 😉

Den største fælde i kærlighedslivet: Du lader andre bestemme (ubevidst)

FÆLDEN

I dag vil jeg fortælle dig om den største fælde, rigtig mangefalder i kærlighedslivet, ja i det hele taget i relationer. Og hvad der skal til for at holde op med at falde i den fælde!

Hvis du falder i fælden, er du nemlig ikke alene. De fleste jeg møder, gør det.

Det, som går galt for mange, er at de lader andre bestemme over deres følelser, indre tilstand og ydre handlinger.

Ikke med vilje, men helt ubevidst. Automatpiloten, kalder jeg den, tager over og skaber indre uro og tit også ydre uro.

INTRO

Jeg er Connie Kragelund og jeg hjælper mennesker med at få det kærlighedsliv, de drømmer om. Og uddanner andre i at gøre det samme. Om få dage har jeg faktisk 26-års jubilæum <3

INDHOLD

Eksempel: Ida har været på 1. date et par timer i går aftes med en dejlig mand, hun godt kunne tænke sig at møde igen. Men hun hører INTET fra ham! Ida ringer og snakker med veninder og venner, for hun er ved at gå ud af sit gode skind. Hun fortæller dem at hun synes, det gik godt og han virkede interesseret, men han kan da ikke være bekendt at vente SÅ længe med at skrive bare et par ord.

Ida kan næsten ikke være i sig selv og er liiiige ved at skrive til ham, men så husker hun, at hun har set på YouTube, at det er bedst at give plads til at manden rækker ud. Så hun ringer i stedet  for til endnu en veninde.

Da dagen er omme, er hun tudefærdig. Vred på ham, at han bare lader hende stege og ærgerlig på sig selv over, at hun måske snakkede liiiidt for meget på daten, fordi hun var nervøs.

Det er helt ulideligt at være Ida i den situation. Alle de følelser og tanker og ikke mindst URO i hendes nervesystem! Det gør ondt i maven og den indre uro summer i hele kroppen.

Lidt firkantet sagt, så lader hun ubevidst HAM bestemme, hvordan hun har det her. Det, der går i gang, er hendes ambivalente tilknytningsmønster. Det er en gammel prægning eller historie, om du vil. HAN udløste det, men reaktionen foregår inde i Ida.

Hvis Ida havde været mere trygt tilknyttet, havde hun tænkt på den hyggelige aften, og spurgt sig selv, om HUN havde lyst til at lære ham mere at kende. Hvis hun havde det, ville hun have glædet sig til, at han sikkert skrev, når han fik tid. Han havde jo fortalt, at han havde susende travlt på sit arbejde pga en deadline. Hvis han ikke havde skrevet til hende indenfor de næste par dage, ville hun have sendt ham en kort besked ala Hej, jeg nød dit selskab i tirsdags. Det, du fortalte om surfskiing, lød spændende. Det vil jeg gerne opleve dig fortælle mere om. Kh. Ida

For jo danske mænd synes det er rart, hvis kvinden også kan tage initiativ. Det de ikke kan lide, det er, hvis kvinden forfølger dem energetisk. Det kan vi kvinder heller ikke lide, hvis mænd gør! Her er ingen kønsforskel!

TILKNYTNINGMØNSTRE OG DE INDRE ARBEJDSMODELLER

Når vi lader andre bestemme over vore følelser, indre tilstand og ydre handlinger, sker det typisk helt ubevidst og ud fra ens indre arbejdsmodeller. Disse er den måde, som vi opfatter andre og os selv på, og hvordan vi herfra håndterer situationen.

Eller vi kunne sige, at det er de briller, vi har på og de reaktioner vi så har på det der kommer igennem brillerne. Hvis brillerne er grønne, opfatter vi verden grønt, hvis de er orange, opfatter vi verden orange.

Vore arbejdsmodeller er dannet tidligt i vores barndom i samspil med vore omsorgspersoner, typisk mor og far. Men de påvirkes i positiv eller negativ retning gennem hele livet. Vi er altså ikke dømt til for evigt at have de samme ubevidste arbejdsmodeller eller tilknytningsmønstre, som de hedder.

Mennesker, med det man kalder ambivalent tilknytningsform, er særlig udsat for, at andre bestemmer over deres følelser, indre tilstand og ydre handlinger. Ambivalent tilknytningsform er et af de 4 tilknytningsmønstre, og de har en tendens til at blive overoptaget af den anden og glemme sig selv.

Det fortæller jeg meget mere om på mit webinar, som du kan tilmelde dig her >>

HVAD KAN MAN GØRE?

Disse ubevidste prægninger, automatpiloter eller tilknytningsmønstre – kært barn har mange navne – kan i en vis udstrækning håndteres ved at lægge et bevidst VALG ind mellem påvirkning og reaktion.

Eksempelvis kunne Ida have spurgt sig selv: Hvad vil JEG ift. Ham? Eller Hvilke gode grunde kunne han have til ikke at svare så hurtigt, som jeg ønsker? Hvordan kan jeg være kærlig mod mig selv, uanset om han skriver eller ej?

Eller hun kunne have besluttet sig for at fokusere på noget andet, selvom det nok ville være svært for hende. Men stoppe tanken lige så snart den nærmede sig…lave noget fysisk eller læse noget, kan nogle gange være hjælpsomt for at få nervesystemet til at lande.

Hvis det ambivalente mønster har godt fat i Ida, vil hun ha’ glæde af metoder til generelt at lande nervesystemet eksempelvis vandtankøvelsen, der ligger på min anden blog, og metoder til at komme mere ind i tryg tilknytning og også få helet nogle af de mere konkrete hændelser fra barndommen, som har været med til at danne mønsteret.

Hvis du skulle huske bare én enkelt lille ting fra i dag, du kan gå i gang med at gøre med det samme, så er det denne. Skriv den lige ned:

Mange gange dagligt – nemlig hver gang, der er noget du er ved at reagere på enten pga andre eller din egen indre dommer – så Sig til dig selv: Jeg vælger at…

Hæng gerne gule post-it sedler rundt om i dit hjem og på dit arbejde, hvor der står Jeg vælger at… så du husker det. Jeg hang eksempelvis også en i køleskabet!

Så træner du den muskel at lægge et aktivt valg ind, så andre ikke kommer til at bestemme så meget over dig😉

Det stammer fra Stephen Coveys bog 7 gode vaner

Hvis det ikke er nok til at give dig – eller dine klienter – indre ro, så lad mig hjælpe dig endnu mere på webinaret Sådan bliver kærlighedslivet lettere med de 4 tilknytningsmønstre

Vi mennesker er flokdyr, og det vigtigste for os – på det instinktive niveau – er at være en del af flokken og samtidig have en kærlighedspartner.

MERE GRATIS HJÆLP:

Hvis du vil have mere af min hjælp, så deltag på Sådan bliver kærlighedslivet lettere med de 4 tilknytningsmønstre, mit webinar. Det er helt gratis, koster kun din e-mailadresse 😉

Q&A

Lad mig høre, hvad du har af spørgsmål til dette her – eller kommentarer. Skriv i kommentarfeltet. Så skal jeg svare ud det omfang, det er muligt for mig.

Tryg tilknytningsform

Den trygge tilknytningsform er her, hvor vi kan opleve kærlighed, selvværd, indre ro og harmoniske, nærende og varme relationer!

Det er at være i vores essens 🙂

I modsætning til de 3 utrygge tilknytningsmønstre

  • Den undvigende tilknytningsform
  • Den ambivalente tilknytningsform
  • Den desorganiserede tilknytningsform

Hop over på siden om Den trygge tilknytningsform, og få en letforståelig oversigt over de 4 tilknytningsmønstre. Du ser den her >>

Her finder du også en enkel øvelse til at komme mere ind i tryg tilknytning 😉

Kæresterejsen

Kæresterejsen
(29:57 min) – sørg for at være uforstyrret, når du ser denne video. Det er nemlig en fantasirejse, som programmerer dit ubevidste til at tiltrække en kvalitetskæreste. Og hvis du allerede har det, så at uddyde kærligheden i jeres forhold:

25 års jubilæums webinar

D. 27/9- 17 holdte jeg mit 25 års jubilæum webinar for at fejre alle mine dejlige følgere, klienter, kursister og studerende.

Min kæreste hjalp mig, og der var flere KærlighedsCoaches med små indslag også. Det var en dejlig og hyggelig aften 😉

Selvom lodtrækningerne (og det gode tilbud) ikke mere er relevante, kan du bare spole hen over dem – for du får enkle og hjælpsomme tips til et bedre kærlighedsliv og gode relationer:

Se mit 25 års jubilæums webinar her >>